Spelers & medewerkers

Begin 2018 is de theaterwerkplaats Het Verhalen Cabinet gestart.
Theatergroep La Tempé, de voorloper van van Het Verhalen Cabinet heeft in de jaren 2003 e.v. diverse zeer succesvolle producties gebracht. In samenwerking met de Britse Joodse toneelschrijver Harold Pinter zijn eenakters op de vloer gebracht die bekroond zijn als beste uitvoering van zijn bekendste eenakters.

De Stichting Het Verhalen Cabinet, een werkplaats voor theater en muziek, voornamelijk gericht op de provincies Groningen, Friesland en Drenthe, geven ook voorstellingen in het land. De Stichting Het Verhalen Cabinet is telkens op zoek naar enthousiaste medewerkers. De huidige medewerkers komen uit de noordelijke provincies.

Esther de Boer is koordirigent bij verschillende zanggroepen. Ze is tevens muziekdocent en staat daarnaast graag als zangeres en klarinettist op het podium. Sinds 1992 speelt ze klarinet en heeft ze in verschillende orkesten gespeeld, waaronder het Veenkoloniaal Symfonieorkest. In 2009 studeerde ze af aan het Prins Claus Conservatorium als docent muziek. Hierna is ze ruim tien jaar werkzaam geweest als docent muziek in het voortgezet onderwijs. Daarnaast speelde ze in de Groningse band HoppaH! (Oerol, MadNes, Noorderzon, internationaal Gipsy Festival) De muziek van deze band is een combinatie van balkan, klezmer en folkmuziek.
In 2017 is ze in contact gekomen met de opleiding Vocal Leadership waar ze meerdere modules volgde. Deze inspiratie neemt ze mee naar haar lessen en koorrepetities wat zorgt voor een unieke manier van lesgeven. Sinds 2018 neemt ze deel aan producties van de stichting Het Verhalen Cabinet. Ze is tevens een veelgevraagd gastmuzikant.

Lees meer

Erik de Graaf is historicus, schrijver en docent. Hij groeide op in Vlaardingen, maar kwam via Delft, Amsterdam, Berlijn en Groningen in Warffum aan de Waddenzee terecht. In ruim dertig jaar raakte hij verknocht aan het Hogeland en en Wad. Dat resulteerde in boeken over zijn “dorpsgenoot” Marten Toonder senior, de vader van de beroemde striptekenaar, over Rottumeroog, Rottumerplaat en het Hogeland. Daarnaast schreef Erik de Graaf talloze artikelen over Nederlandse politiek, over de Eerste, Tweede, de Koloniale en de Koude Oorlog of over Rottumeroog en Rottumerplaat.
Erik de Graaf schreef de tekst voor Vermaak op Rottumeroog op basis van verslagen van soldaat Geert van Slageren en de Rotterdamse goochelaar Henri Nolles.

Lees meer

Laura Iwema is een veelzijdig muzikante. Al vanaf haar zevende speelt Laura viool, piano en accordeon. Ze heeft in verschillende orkesten gespeeld, waaronder het Veenkoloniaal Symfonieorkest. Sinds 2005 speelde zij accordeon in Groningse folkband VENcE (Folk in de Wâlden, Common Grounds, VERA). In 2007 sluit ze zich als violiste aan bij de Franstalige band Le Roi Mort et Les Lentilles Rouges en sinds 2011 speelt ze viool in de Groningse band HoppaH! (Oerol, MadNes, Noorderzon, internationaal Gipsy Festival). De muziek van HoppaH! is een combinatie van balkan, klezmer en folkmuziek. Laura speelt vaak als gastmuzikant in verschillende formaties.

Lees meer

Accordeonist Erik de Jong is een zeer ervaren en veelzijdig muzikant die zich inmiddels op veel vlakken van de Europese folk heeft weten te ontwikkelen. Sinds 1993 bespeelt hij zijn 2 instrumenten. Hij is in 2003 in aanraking is gekomen met de Ierse/Schotse muziek, erg intensief gaan doen. Naast meerdere op de muziek gerichte bezoeken aan Ierland en Schotland en zijn uitgebreide sessie- en podiumervaring in verschillende Ierse/Schotse bands, is hij ook steeds vaker dansers gaan begeleiden. Eerst meer op het gebied van Balfolk (waarvan de wortels vooral in Frankrijk/Vlaanderen te vinden zijn), maar tegenwoordig ook voor Ierse en Schotse dansgroepen. Niets is volgens hem zo leuk als spelen voor dansers, omdat dit een interactie teweegbrengt tussen muzikant en publiek, die je niet snel op een andere manier zult meemaken.
Erik is erg actief in de (Noord-)Nederlandse folkwereld. Zo is hij, naast het feit dat hij natuurlijk regelmatig op verschillende podia te vinden is, oprichter van de website www.folkmuzikant.nl, (mede-)organiseert hij danscursussen en folkbals, en verzorgt hij opnames en geluidstechniek. Ook geeft hij muzieklessen, niet alleen in accordeon, maar ook bodhrán, tin whistle, Irish bouzouki en de middeleeuwse draailier.

Lees meer

Marieke Klooster

Haar roots liggen in Oost-Groningen, maar ze woont het merendeel van haar leven in de stad Groningen. Hier studeerde ze aan de Pabo en aan het Prins Claus conservatorium voor zang lichte muziek. Twintig jaar maakte ze deel uit van het cabaretgezelschap Vrouw Holland. Ook acteerde ze in de serie ‘Boven wotter’, een Groningse soap die zich afspeelde in de Blauwe stad. In de zomer van ’22 speelde ze één van de hoofdrollen, naast Marcel Hensema, in de locatievoorstelling ‘Hollands Hoop’, geproduceerd door Zummerbühne.
Voor de zomer van ’23 is ze opnieuw gevraagd, en wordt het verhaal van ‘Ripperda’ gespeeld, met in de hoofdrol Bert Visser. Hem ontmoette ze al eerder in een samenwerking met het Noordpoolorkest o.l.v Reinout Douma: ‘Don Pescatore and his wild Olchestra’. Naast actrice en zangeres, is ze werkzaam als stemdocent bij de afdeling theater van Kunst en multimedia van het Noorderpoortcollege in Groningen.

Lees meer

Hester LeGrand

Vanaf mijn 26e levensjaar, in 2002, ben ik bevangen door het theatervirus. Met het betrekken van huisnummer 19 op de wierde van Oostum, samen met mijn lief, Niels Smit Duyzentkunst, kwam ook het beheer over het kerkje. Dat kerkje bleek ook het repetitiethuishonk van rederijkerskamer Iovivat. Daar is het spelen begonnen. De fascinatie breidde zich uit naar regie. In 2013 heb ik succesvol de vierjarige opleiding voor amateurtheaterregie bij -toen nog- De Prins van Groningen afgerond. Naast vele producties bij Iovivat, waaronder mijn afstudeerproject “Tulpen op Maagzuur”, speelde ik voor het Veentheater en maakte samen met Dominique van Vree en Niels Smit Duyzentkunst het -meer dan 60 keer opgevoerde stuk over dementie- “Verdwaald Verlangen”.

Een andere passie, die voor zingen, ontwikkelt zich al 25 jaar door, onder het professionele toeziend oog van Niels. Ik blijf leren. Eerst door het inzingen van oefenversies voor de spelers van zijn theatermuziekcomposities, het uitvoeren ervan in o.a. “Peer Gynt” en “Verdwaald Verlangen”. Later ook door het brengen van Klezmernummers bij de band waarin Niels bassist is: Sidaro. En nu weer in “In de Illusie”, onder begeleiding van en in samenzang met Marieke Klooster en drie geweldige muzikanten.

Als ik niet speel, regisseer of zing verdien ik mijn brood met het mooiste werk van de wereld; als relatietherapeut, coach en Voice Dialogue trainer, onder de VOF OpOostum waarvan ik samen met Niels eigenaar ben. Onze ondertitel OpOostum; “magie met de poten in de klei”, sluit wonderwel aan op het land van begoocheling waarin ik door George Tokaya tot mijn eer een piepklein beetje werd ingewijd.

Ben Smit – regisseur “In de illusie”
Opleiding Theaterschool Amsterdam, regisseur van talrijke succesvolle producties. Was meer dan 18 jaar theaterconsulent in de provincie Groningen. Is acteur in diverse producties.

George Tokaya is vanaf zijn 9de jaar goochelaar. Na een gedegen opleiding werd hij erkend als vakman met de titel “gezel magiër”. Dat werd hij toen hij 12 jaar oud was. De meesterproef deed hij bij zijn opleider Henri Nolles (van 1959-1966). Daarna verfijnde hij zijn vaardigheden en performance bij Ted Lion (1970-1971) en Fred Kaps (1971-1972). Na deze leerperiode door bekende gildemeesters is hij toegelaten en lid geworden van de International Brotherhood of Magicians (IBM) en van de Groningse groep goochelaars Passe Passe. Binnen de goochelwereld is hij actief in vele bestuursfuncties en leidt hij jonge goochelaars op.

Zijn eerste optredens waren, zoals zovele magische broeders gestart op school en dat ging bepaald niet vlekkeloos, doch niet lang daarna vergaapte “tout Rotterdam” zich aan zijn bijzondere performance. Hij had een Chinees nummer gekleed in de kleding gemaakt door zijn Chinese oma. Het optreden was een vette knipoog naar wat Okito en Robert-Houdin op toneel brachten. Hij trad in een fase daarna als gentleman magician op in het buitenland o.a. in de VS en Indonesië. Nu is hij te zien tijdens exclusieve bijeenkomsten, promotiefeesten en is hij een sidekick op wetenschappelijke congressen. In de theatergroep Het Verhalen Cabinet vervult hij tijdens de muziektheater voorstellingen de rol van de Joodse Groningse goochelaars Prof. Ben-Ali-Libi (geboren in de stad Groningen), Prof. Filippini uit Uithuizen en de Haagse arrangeur Henri Nolles, zijn eerste leermeester.
In een aantal publicaties wordt uitgebreider op zijn loopbaan als professioneel magiër ingegaan:
1. Master Magician – Fred Kaps
2. Hofgoochelaar Larette en zijn mysterieuze dood – Michel van Zeist
3. Fred Kaps, meestergoochelaar – Michel van Zeist

Na zijn opleiding aan de kunstacademie Minerva (theatervormgeving, schilderen) heeft hij in samenwerking met Harold Pinter aan een aantal theaterpoëzieprojecten voor Amnesty International in Londen deelgenomen.
Hij heeft binnen theatergroep La Tempé, de voorloper van van Het Verhalen Cabinet diverse rollen vervuld: La Morsa van Luigi Pirandello, Eenakters van Harold Pinter.

Lees meer

Nico van der Wijk – tekstschrijver “In de illusie”
Inmiddels zo’n twintig jaar scriptschrijver van allerlei teksten voor theater en film.
Een van de bijzonderste teksten die ik heb geschreven was Issy en Sophius voor jongerentheater De Steeg. Dat stuk gaat over twee joodse jongens in Winsum ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, die in een concentratiekamp vermoord worden. Al meer dan tien jaar wordt Issy en Sophius op middelbare scholen gespeeld.